Vissza

Hogyan kell megfelelően fékezni a kerékpáron

Hozááadott: 25.1.2024 11:45.10 Megtekintések száma: 491

25 Január 2024

A fékezés, a lassítás és a kerékpár biztonságos megállítása olyan alapvető készségek, amelyeket minden kerékpárosnak el kell sajátítania. Azonban kevesen tudják úgy csinálni, ahogy szeretnék. Ha nem biztos abban, hogy megfelelően fékez-e, vagy javítani szeretne a fékezésén, akkor ez a cikk Önnek szól.

Hogyan kell megfelelően fékezni a kerékpáron

A kerékpáron való fékezésnek megvannak a maga szabályai

Gyakorlatilag lehetetlen elfelejteni biciklizni. Azonban kevesen tanultak gyerekkorukban olyan típusú biciklin, amelyen felnőttként bicikliznek. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a fékezés nem valami nagy tudomány. Meghúzza a karokat, a fékgumik összeszorítják a felniket, és a kerékpár lelassul, amíg meg nem áll. De ha valaha is megcsúszott, akkor valószínűleg már tudja, hogy a megfelelő fékezési technika sokkal összetettebb.

Tippek a helyes fékezéshez

• Szükség szerint állítsa be a fékeket

Függetlenül attól, hogy tárcsa vagy klasszikus féke van, megfelelően be kell állítani. Néhányan inkább azt szeretik, ha a fékek azonnal reagálnak a fékkar megérintése után. Másoknak megfelel, ha nagyobb mozdulatot kell tenniük a fékkarral, mielőtt a fékek megfognak. Győződjön meg arról, hogy a kerékpárján a fékek úgy vannak beállítva, ahogyan Önnek kényelmes. Hasonlóképpen ügyeljen arra, hogy a fékkarok ne érjenek hozzá a kormányhoz a maximális teljesítmény eléréséig.

• Fékezéskor tolja hátra a súlyt

Amikor meghúzza a fékeket, és a bicikli lelassul, a súlyát előre tereli az első kerekre, így az összes fékerő átkerül az első fékre. Ez megnehezíti a kerékpár irányítását és hatékony megállást. Ezért a fékezés során igyekezzen a súlyt hátra tolva tartani, hogy megtartsa a súlyt a hátsó keréken, és kiegyenlítse a fékerőt. Ha hirtelen kell lefékeznie magas sebességnél, segít abban, hogy ne repüljön át a kormányon. Minél erősebben kell fékeznie, annál inkább tolja hátra a súlyt. Ezt gyakorolhatja úgy, hogy többször hirtelen megáll egy parkolóban vagy füvön. Gyorsuljon fel egy kissé, egyenesítse ki a vállait, és tolja hátra a súlyt a nyereg mögé, miközben mindkét kézzel erőteljesen fékez.

hegyi kerékpár

• Fékezzen még a kanyar előtt

Ha túl gyorsan közelíti meg a kanyart és lassítania kell, ne hamarkodja el. Túl gyors fékezés a kanyarban garantált recept a gyors eleséshez. Először is, az éles fékezés miatt a bicikli megdőlhet, ez az utolsó dolog, amit szeretne. Még rosszabb azonban, ha elveszíti a bicikli a tapadását. Tehát soha ne használja az első féket a kanyarban. Kanyarban közeledik a gumiabroncsok tapadási határához. Ha hozzáadja a fékerőt, könnyen túllépheti ezt a határt, és az gumi megcsúszik. Azonban érvényes a szabály, hogy a hátsó keréknél könnyebb kezelni a csúszást, mint az elsőnél. Ezért szükség esetén fokozatosan használja a hátsó féket a tempó csökkentésére.

Ne feledje, hogy ha a kezei és a vállai feszültek a fékezés közben, a test nem képes elnyelni a fékerőt. Ez a fékerő átkerül a kezeibe, ami azt eredményezi, hogy hirtelen és erőteljesebben fékez, mint amennyire szükség lenne, nehezítve ezzel a kerékpár feletti irányítást. Ezért tartsa a vállait ellazítva, könyökét hajlítva, és lazítsa meg a fogást a kormányon. Így könnyebben szabályozhatja a sebességet a manőverezéshez és a kerékpár feletti ellenőrzés megtartásához.

• Ne aggódjon az első fék miatt

A legtöbbünknek gyerekként azt mondták, hogy óvatosan használjuk az első féket, nehogy átessenek a kormányon. Néha azonban előfordulhat, hogy az első fékkel sokkal gyorsabban tud lassítani, mint a hátsóval, ezért nagyon fontos megtanulni helyesen használni. Például a profi versenyzők gyakran használják az első féket a hátsóval szemben.

kerékpár kormány

• Vigyázzon nedves úton

Ne feledje, hogy a nedves úton való megállás akár háromszor is tovább tarthat, mint száraz felületen, ezért vegye figyelembe ezt. A gumik a nedves úton kevesebb tapadást biztosítanak, ezért a fékezést még óvatosabban kell végezni. Mivel a fékezés és a megállás nehezebben történik, sokan túl erősen és túl későn húzzák meg a fékeket. Ez azonban blokkolhatja a kerékpár kerekeit, és csúszást okozhat, ami gyakran balesethez vezet. Ehelyett javasoljuk, hogy fokozatosan csökkentse a sebességet enyhe fékezéssel. Ha nagyon csúszós az út és nagyobb nyomást kell kifejteni, inkább a hátsó féket használja, hogy elkerülje az első kerekek blokkolását.

• Akkor fékezzen, amikor valóban szükséges

Néhány kerékpáros csak azért fékez (akár szándékosan, akár ösztönösen) magasabb sebességnél, mert ilyen gyors tempóban nem érzi magát biztonságban. Természetesen nem javasoljuk, hogy veszélyesen gyorsan közlekedjen. Azonban az előre megfontoltság segíthet eldönteni, potenciális veszély közelít-e, és eközben elkerülheti a felesleges fékezést.

Slovakiabike Youtube

Nyitvatartás:

Hétfő-Péntek:

08:00- 17:00

Szombatonként: 

08:00 - 12:00

Vasárnapokon: Zárva

Kapcsolat

Debreceni Dávid

tel.sz.: +421 908 457 460

  • Kiskereskedelem
  • Kerékpárszervis
  • E-shop rendelések

 

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Bejelentkezés